Toeslagen en loonsverhoging

CAO

In Nederland kun je onder een bepaald inkomen toeslagen krijgen. Dit gaat dan om zorg-, huur of kinderopvangtoeslag. De hoogte van deze toeslagen zijn afhankelijk van je inkomen voor het gehele jaar. Toeslagen worden echter gedurende het jaar elke maand als voorschot uitbetaald op basis van het inkomen dat je verwacht te gaan krijgen. Vervolgens wordt er een definitieve afrekening voor het jaar gemaakt na de aangifte inkomstenbelasting. Dan wordt gekeken naar je hele jaarinkomen. Dit betekent dat voor 2024 de definitieve toeslag pas na mei 2025 bekend is.

Waarom is dit nu een extra punt van aandacht?

In de nieuwe cao is een loonsverhoging afgesproken van ongeveer tien procent. Dit heeft mogelijk(grote) gevolgen voor je recht op toeslagen. Voor je jaarinkomen 2024 speelt verder mee dat er dit jaar nog twee eenmalige bedragen worden uitgekeerd van samen € 2.000. Ook deze worden meegerekend in het jaarinkomen voor toeslagen.

Als je nu toeslagen ontvangt, doe je dat waarschijnlijk op basis van je oude inkomen van voor de nieuwe cao. Omdat er een flinke loonsverhoging is geweest, betekent dit dat je over een jaar mogelijk een groot bedrag terug moet betalen. Dit bedrag zal waarschijnlijk(veel) groter zijn dan in jaren met een kleine loonsverhoging. Daarom is dit juist nu een extra punt van aandacht.

Wat moet je doen?

Als je toeslagen ontvangt hoef je natuurlijk niks te doen maar dan moet je wel rekening houden met het mogelijk terugbetalen van een groot bedrag aan Toeslagen halverwege volgend jaar. Gezien de grote loonsverhoging kan dit voor sommige medewerkers bij het Rijk om duizenden euro’s gaan. Die moet je dan wel achter de hand houden!

Om dit te voorkomen kun je bij Toeslagen je verwachte inkomen aanpassen. Dan krijg je voor de rest van 2024 natuurlijk een lagere toeslag. Hiervoor moet je inloggen bij mijn.toeslagen.nl. Daar kun je het te verwachten jaarinkomen verhogen naar het nieuwe inkomen. Zo voorkom je het moeten terugbetalen van een groot bedrag halverwege volgend jaar. Als je hier hulp bij nodig hebt, kun je ook bellen met de belastingtelefoon. Als je je salarisgegevens bij de hand hebt, kunnen zij je helpen om terugbetalingen van toeslagen te voorkomen.

Uitkeringen en loonsverhoging

Ook medewerkers met uitkeringen zoals de WIA of WAO moeten bij de grote loonsverhoging rekening houden met terugbetalen van uitkeringen. Ook eenmalige betalingen gelden hiervoor als loonsverhoging. Als je een uitkering ontvangt zul je om een terugbetaling te voorkomen je nieuwe inkomsten door moeten geven aan het UWV. In dat geval wordt de uitkering voor de rest van 2024 lager en kom je later niet voor verrassingen te staan.

Wat vinden wij als vakbond hiervan?

Wij vinden het zuur dat medewerkers met de laagste inkomens vaak een deel van de loonsverhoging weer verliezen aan toeslagen en uitkeringen. Dit is echter een effect van de wetgeving rond toeslagen en uitkeringen. Dit kunnen wij als vakbond dus niet voorkomen.

29/4/2024
Bonden en werkgever Rijk ondertekenen nieuwe cao
15/4/2024
Nieuwe CAO Rijk komt eraan!
5/4/2024
Ledenbrief April 2024